København

Torsdag den 11. februar kl. 16.00-19.00

Generalforsamling med efterfølgende gå-hjem-møde om Drab

Drab bliver ofte betragtet som den mest alvorlige forbrydelse. Grundet forbrydelsens alvor oplever drab stor opmærksomhed, både i form af de ressourcer, der bruges på at opklare og forhindre drab, men også i form af den bredere offentligheds interesse. Et centralt felt i drabsforskning er studier af forskellige typer af drab. Da forskellige typer af drab ikke er ligeligt spredt over kloden, er det væsentligt at belyse drab på et nationalt niveau. I oplægget placerer Mikkel Møller Okholm fra Justitsministeriets Forskningskontor drab i Danmark i en international kontekst, hvorefter der gives en karakteristik af drab og typer af drab i Danmark, herunder gerningsmænd, ofre, relationer, motiver m.v.  På denne brggrund kan rapporten, "Typer af Drab", der udkom i januar 2020 fra Justitsministeriets Forskningskontor anbefales. Se mere her

Alle er velkomne til gå-hjem-møderne, dog skal du være medlem for at deltage i generalforsamlingen.
For første gang afholdes både generalforsamling og gå-hjem-møde via Microsoft Teams. Alle medlemmer vil modtage en e-mail med et link til arrangementet sammen med indkaldelse til generalforsamlingen.

Onsdag den 24. marts kl. 17.00-19.00

Gå-hjem-møde

Alle er velkomne til gå-hjem-møderne.
Møderne afholdes i Djøfs mødecenter, Gothersgade 133, København K.
Til møderne serveres sandwich, vand og kaffe.

Tirsdag den 20. april kl. 17.00-19.00

Gå-hjem-møde

Alle er velkomne til gå-hjem-møderne.
Møderne afholdes i Djøfs mødecenter, Gothersgade 133, København K.
Til møderne serveres sandwich, vand og kaffe.

Mandag den 26. april kl. 10.00-15.45

Temadag om Retsstaten Under Pres

EU har et værdifællesskab, der bygger på demokrati og retsstatsprincipper. Selvom der i lande som Ungarn, Rumænien og Polen sker markante værdiskred. Fx har en demokratisk valgt regering i Polen truffet beslutning om, at dommere kan disciplinærforfølges, hvis de ønsker at få prøvet, om en national ret eller praksis er forenelig med den overordnede EU-ret.

Danmark er et land med høje retsgarantier, lighed for loven og retssikkerhed for den enkelte borger. Domstolene er uafhængige af regeringen, og svindel kan efterforskes.

Vi ser dog nu lovgivning begrundet i frygt for terror og bandekriminalitet, der går til kanten af de principper, retsstaten bygger på. Samtidig går nogle politikere til kanten af konventionerne og stiller spørgsmålstegn ved, om menneskerettighederne beskytter de forkerte og eventuelt skal begrænses eller afskaffes. Politiet får øgede beføjelser til overvågning. Og minoritetsgrupper som bander og rockere bliver frataget grundlæggende retssikkerhedsgarantier. Men skredet i retsgarantier gælder ikke kun minoritetsgrupper. Siden 2019 har det været muligt for Ungdomskriminalitetsnævnet at idømme børn ned til 10 år tvungent ophold på en døgninstitution alene på mistankegrundlag - uden retslig prøvelse. Særligt i krisesituationer er der grund til at være på vagt over for, om der – for at imødegå en forståelig frygt for krisens konsekvenser – gennemføres politiske initiativer og hastelovgivning, som går ud over det nødvendige værn imod krisen, og som indebærer en svækkelse af retssamfundet. Man kan frygte, at Danmark og andre lande i Europa skridt for skridt er ved at fjerne sig fra det fundament af grundlæggende retsgarantier, som EU bygger på. Retssamfundet er under afvikling, og autoritære kræfter vinder frem. Det er en stærkt bekymrende udvikling, som der er brug for at sætte fokus på. Hans Gammeltoft Hansen, tidligere ombudsmand, er moderator på konferencen.

Begivenheden streames fra Christiansborg. Tilmelding her